.::پايگاه اهل البيت عليهم السلام::. .
.

آيا در قرآن کريم آيات متناقض وجود دارد ؟
شبهه:

 عده از کساني که مطالعه دقيق از اسلام و هم چنين قواعد علمي فلسفي ندارند ، گاهي تحت تأثير  تبليغات سوء ديگران قرار گرفته و ادعا ميکنند که بعضي از آيات قرآن کريم با بعضي ديگر تناقض دارند و  حتي بعضي از آنها ادعا ميکنند که تعداد اين گونه آيات به هشتاد آيه ميرسد ،آيا واقعا وقوع يا امکان  تناقض در قرآن کريم قابل تصور است ؟
 جواب: در ادامه مطلب

قرآن کريم يکي از دلايل بسيار متين و محکمي را که براي اثبات کلام خداوند بودنش ارائه ميکند ، عدم وجود تناقض در آنست زيرا که کلام بشر خالي از تناقض نيست و خداوند اين چنين ميفرمايد : " أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا آيا درباره قرآن نمى انديشند؟! اگر از سوى غير خدا بود، اختلاف فراوانى در آن مى يافتند " .
اين آيه مبارکه خطاب به تمام كسانى است كه در حقانيت قرآن مجيد شك و ترديد دارند که آيا آنها درباره وضع خاص اين قرآن انديشه نمى كنند و نتايج آن را بررسى نمى نمايند اين قرآن اگر از ناحيه غير خدا نازل شده بود حتما تناقضها و اختلافهاى فراوانى در آن مى يافتند اكنون كه در آن هيچگونه اختلاف و تناقض نيست بايد بدانند كه از طرف خداوند نازل شده است .
وقتي قرآن کريم با اين صراحت از خود نفي تناقض ميکند و از همه ميخواهد که در آيات اين کتاب آسماني تدبر کنند تا براي آنها اين هم خواني و همسوئي بين تمام آيات روشن شود ، دليل بسيار قوي و متين بر عدم وجود تناقض در قرآن کريم است ، و گرنه کساني در همان زمان ميتوانستند حرکت کنند و بگويند که مثلا اين آيه با آن آيه تناقض دارد ، در حاليکه تا امروز هم اين شبهه از طرف دانشمندان و انسانهاي آگاه مطرح نشده است بلکه بيشتر مطرح کنندگان اين شبهه کساني هستند که از تعريف تناقض و شروط متناقض بودن قضيه اي با قضيه ديگر کاملا بيخبر و نا آگاه هستند .
تناقض عبارت از تقابل دو قضيه بنحو سلب و ايجاب با هم است و در صورتي تحقق پيدا ميکند که هشت شرط معروف تناقض که از آن در فلسفه به ( وحدات ثمانيه) ياد ميشود متوفر و موجود باشد .
در تناقض هشت وحدت شرط دان **وحدت موضوع و محمول و مکان
وحدت شرط اضافه جزء و کــل **قوه و فعل است در آخر زمان
يعني بدون توفر و وجود اين هشت شرط محال است که بين دو قضيه تناقضي تحقق پيداکند .
پس اگر بگوئيم زيد زنده است و خالد مرده است ، بين اين دوقضيه تناقض نيست زيرا که موضوع در قضيه اول زيد و در قضيه دوم خالد است و چون وحدت موضوع وجود ندارد پس همه شروط متوفر و موجود نيست .
و اگر بگوئيم زيد ايستاده است و زيد غذا ميخورد باز تناقضي وجود ندارد زيرا که محمول در قضيه اول ايستادن و در قضيه دوم غذا خوردن است پس در محمول با هم متحد نيستند .
و اگر بگوئيم زيد امروز هست و زيد ديروز نبود تناقضي نيست چون وحدت زماني وجود ندارد .
زيد در کابل است و زيد در قندهار نيست ، اينجا وحدت مکاني وجود ندارد پس تناقض منتفي ميباشد و همين قسم در رابطه با شروط ديگر که در ضمن بيان هشت شرط گذشت .
حالا هرکه ادعا کرد که در قرآن کريم بعضي از آيات با بعضي ديگر متناقض هست ، بايد از آنها بخواهيم که ضمن تعريف فلسفي تناقض تمام شروط تناقض را يک بيک در مورد شبهه توضيح بدهند و گرنه عرض خود برده اند و زحمت شنوندگان يا خوانندگان را روا داشته اند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تمامي حقوق مطالب براي .::پايگاه اهل البيت عليهم السلام::. . محفوظ مي باشد